Desde os seus inicios, a defensa da biodiversidade está no corazón de todas as estratexias de Slow Food. Pero, que é a biodiversidade e que ten que ver coa nosa alimentación?
A palabra «biodiversidade» é un termo relativamente novo que se usou por primeira vez nunha publicación do entomólogo Edward Ou. Wilson en 1986. É un termo un pouco complexo que, desafortunadamente, parece que tan só interesa ás poucas persoas que o estudan.
En realidade, a palabra refírese a un concepto simple pero relevante para todos os habitantes do planeta, xa que esta inclúe á natureza, á vida en si mesma e á súa propia diversidade en moitos niveis distintos, desde o máis pequeno (os xenes, os alicerces básicos da vida) pasando polas plantas e as especies animais ata chegar aos niveis máis complexos (os ecosistemas). Todos estes niveis entrecrúzanse, inflúense mutuamente e evolucionan.
Os científicos da Universidade de Stanford compararon as especies e a variedade dun ecosistema cos remaches que manteñen a un avión en pé. Se empezamos a quitar estes remaches, ao principio non sucederá nada, o avión continuará funcionando. Pero aos poucos, a estrutura irase debilitando e chegará o momento no que se eliminamos un remache máis, o avión estrelarase.
Na historia do noso planeta, todo ten un principio e un fin; en cada era extinguíronse moitas especies. Con todo, nunca o fixeron a un ritmo tan vertixinoso como o destes anos, un ritmo mil veces maior que o que houbo en eras anteriores.
A batalla para salvar a biodiversidade non é unha batalla calquera. Esta batalla líbrase polo futuro do planeta. Todos nós podemos facer algo respecto diso cada día na nosa área local. Non debemos aflixirnos polo que perdemos; debemos centrarnos no que aínda temos.
Baluartes
Os Baluartes apoian unha produción de calidade que está en risco de extinción, protexen rexións e ecosistemas únicos, recuperan métodos de elaboración tradicionais e protexen especies nativas e variedades de plantas locais.
A día de hoxe, máis de 13.000 produtores están involucrados en máis de 500 Baluartes.
Cos anos o proxecto Baluartes converteuse nunha dos instrumentos máis importantes para poñer en práctica as políticas de Slow Food sobre agricultura e biodiversidade. En 2008, nove anos tras a creación do proxecto, Slow Food Italia incorporou a petición dos produtores e formou a etiqueta Baluarte de Slow Food para acompañar, identificar, protexer e promover os produtos dos Baluartes Slow Food italianos.
A marca «Baluartes Slow Food» está rexistrada, xunto co logo e cunhas directrices coas que os produtores deben estar dacordo.
Arca do Gusto
O Arca do Gusto é un catálogo en liña que crece cada día recollendo alertas de persoas que ven desaparecer os sabores da súa infancia, levándose con eles un anaquiño da cultura e da historia da que forman parte. Grazas á contribución de moitas persoas, ata agora catalogamos máis de 5.000 produtos, pero aínda queda un longo camiño por percorrer.
O Arca do Gusto viaxa polo mundo recollendo produtos de calidade producidos a pequena escala que pertencen a culturas, historias e tradicións de todo o planeta. O Arca é, así pois, un patrimonio extraordinario de froitas, vexetais, especies animais, queixos, pans, doces e carnes curadas…
O Arca creouse para destacar a existencia destes produtos, para lembrar que existe o perigo de que se extingan en poucas xeracións e para convidar a que todo o mundo tome medidas para protexelos. Nalgúns casos, protexer estes produtos pode significar compralos e consumilos; noutros, contar as súas historias e apoiar aos seus produtores; e noutros (como no caso das especies salvaxes en perigo de extinción) consumir menos ou nada para poder conservalos e favorecer a súa reprodución.
O Arca do Gusto está a esperar propostas novas!
Non fai falta que sexas agricultor ou pescador, nin sequera que sexas socio de Slow Food para nomear un produto e que este se inclúa no noso catálogo vivente dos alimentos máis deliciosos e característicos do mundo que están en risco de extinción; só fai falta estar interesado.
Mercados da Terra
Unha rede mundial de mercados de agricultores que respectan a filosofía Slow Food. Aquí atópanse alimentos de confianza e calidade que se poden comprar directamente aos produtores. Ademais, os prezos son xustos tanto para os consumidores como para os produtores, por iso axudan a fortalecer a economía local.
Os Mercados da Terra créanse cando unha comunidade interesada (formada por produtores, autoridades locais, cidadáns, convivia de Slow Food e outras partes interesadas como restauradores) únese para crear un lugar de encontro novo entre consumidores e produtores.
Os produtores deben demostrar que se adecuan ao proxecto antes de empezar a vender nos Mercados da Terra. Estes mercados céntranse en produtores artesáns que elaboren alimentos a pequena escala e ofrecen unha oportunidade interesante para vender sen ter que competir coas grandes cadeas de distribución.
Alianza de cociñeiros
A Alianza de cociñeiros é unha rede de chefs que defenden a biodiversidade alimentaria por todo o mundo. Máis de 700 cociñeiros de restaurantes grandes, pequenos e rueiros repartidos en 15 países diferentes apoian a diario aos pequenos produtores, os nosos gardiáns da biodiversidade, utilizando nas súas cociñas produtos dos Baluartes e do Arca do Gusto, así como froitas, verduras e queixos locais.
En concreto, os cociñeiros deben incluír como mínimo tres produtos dos Baluartes nos seus menús, priorizando os produtos locais e especificando no menú o nome do produtor para recoñecer e dar visibilidade ao seu traballo. Os Baluartes e os produtos do Arca están sinalizados con logos do proxecto.
10.000 Hortos en África
Crear 10.000 hortos bos, limpos e xustos en escolas e en comunidades africanas non é só unha forma de concienciar ás xeracións máis novas sobre a importancia da biodiversidade alimentaria e do acceso á comida fresca e saudable, senón que tamén é unha maneira de formar unha rede de líderes conscientes do valor da súa terra e da súa cultura, que poden converterse nos protagonistas do cambio e do futuro do seu continente.
Os hortos de Slow Food están deseñados, creados e xestionados por comunidades africanas. En África, cada horto ten unha persoa de contacto e cada país ten un ou máis coordinadores que supervisan a organización do proxecto a nivel rexional e nacional.
Etiquetas narrativas
Slow Food propón unha etiqueta nova, unha pequena revolución no mundo da comunicación dos produtos alimentarios: a etiqueta narrativa. Xunto coa información legalmente obrigatoria, a etiqueta narrativa (baixo a forma dunha contraetiqueta) ofrece información precisa sobre os produtores, as súas empresas, as variedades de plantas ou de especies animais utilizadas, as técnicas de cultivo, os procesos de cría, o benestar animal e as zonas de orixe.
Segundo Slow Food, a calidade dun produto é ante todo unha narración, que empeza coas orixes do produto (o territorio) e que inclúe as técnicas de cultivo, os procesos, os métodos de conserva e, por suposto, as características organolépticas e nutricionais. Só unha narración é capaz de recuperar o valor real dun produto.
0 comments :
Publicar un comentario